هشدار زرد مدیریت بحران استان خراسان رضوی | بارش های رگباری و کاهش محسوس دما تا آخر هفته توسعه گردشگری پایدار مشهد با ثبت میراث ناملموس فرهنگی تعریف ۴۵ پروژه محوری برای سال پایانی شورای ششم مشهد جزئیات اجرای طرح پیشخان زیارت | امکان جلوه‌نمایی رضوی در ۲ هزار نقطه مشهد آماده‌سازی خیابان امام رضا(ع) برای راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به دانش آموزان ویژه مراسم راهپیمایی (۱۳ آبان ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان متروی مشهد به راهپیمایان در ۱۳ آبان ۱۴۰۳ افزودن ۲ خط پروازی خارجی به پرواز‌های فرودگاه مشهد حذف یک‌طرفه چند ایستگاه اتوبوس در بولوار فارغ‌التحصیلان مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۲ آبان ۱۴۰۳) مشارکت مردم و حکمرانی شهری مطلوب جشنواره «طعم و رنگ پاییز ۱۴۰۳» در باغ مشهد افتتاح شد+ویدئو شهردار مشهد مقدس: یکی از برنامه‌های مدیریت شهری ایجاد حال خوب برای مردم است اجرای گسترده دوره‌های آموزشی ویژه نانوایان مشهدی | سهمیه کلان آرد خراسان رضوی براساس سرشماری ۱۳۹۵ محاسبه می‌شود اتصال بولوار دکتر حسابی به بزرگراه پیامبر اعظم (ص) در مشهد تا دو هفته آینده به‌زودی از فاز اول آزادراه مشهد_چناران بهره‌برداری می‌شود شهردار مشهد مقدس: ایمنی و رضایت شهروندان خط قرمز مدیریت شهری است نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: امسال خط بی‌آرتی بولوار توس در دستور کار قرار دارد «روز خراسان» به جای روز مشهد؟ بازگشایی و اتصال خیابان امام‌زمان(عج) به بولوار شهید احمدی در مشهد + فیلم احداث ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته در خراسان رضوی | ضرورت پیش‌بینی اعتبارات ملی
سرخط خبرها

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: افزایش بهای پارک حاشیه‌ای باید منطقی باشد

  • کد خبر: ۱۸۶۶۷۳
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: افزایش بهای پارک حاشیه‌ای باید منطقی باشد
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: طرح کاهش بهای پارک حاشیه‌ای (الیت) با پشتوانه مطالعاتی و نخبگانی به صحن شورا آمد و پس از گذشت چند ماه همچنان بلاتکلیف مانده است و افزایش قیمت الیت در حال حاضر غیر منطقی است.

به گزارش شهرآرانیوز، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در نشست ارزیابی تاثیرات طرح کاهش بهای پارک حاشیه‌ای مشهد در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن، اظهار کرد: با چه منطقی بهای پارک حاشیه‌ای بیش از ۳۰۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته، افزایش پیدا کرده است؟ مقرر بود افزایش بها حدود ۲۰ درصد باشد، اما در واقعیت اینگونه نیست.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند طرح‌های ما فی البداهه است و مطالعه‌ای در این خصوص انجام نشده است، اما در واقع اینگونه نیست و ما برای ایده‌ها و طرح‌ها در جلسات متعدد با نخبگان و متخصصان در هر حوزه همفکری می‌کنیم و مطالعات فراوانی بر روی طرح‌ها صورت می‌گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: علاوه بر طرح رایگان کردن اتوبوس و کاهش بهای الیت ما دو طرح دیگر هم داریم که رایگان کردن پروانه‌های ساختمانی برای مناطق کم برخوردار یکی از این موارد است و از حدود ۴ یا ۵ ماه پیش در حال بررسی و مطالعه درباره آن هستیم و هنوز به مرحله ارائه طرح نهایی نرسیده ایم، اما این ایده وجود دارد و با مطالعه و مشورت با افراد متخصص در حال بررسی و آماده‌سازی آن هستیم.

حاجی بگلو بیان کرد: طرح دوم موضوعی است که به صورت کشوری دنبال می‌کنیم. ما به دنبال این هستیم که پارلمان محلی را تقویت کنیم و در کشور پارلمان محلی شکل بگیرد؛ انتصاب استانداران، فرمانداران و مدیران استانی که از سوی وزرا و رئیس جمهور منصوب می‌شوند حتما باید از شورای استان رای اعتماد بگیرند.

وی گفت: شرکت الیت به صورت درآمد-هزینه‌ای است. یعنی باید درآمد کسب کند و سپس برای مواردی مثل تامین پارکینگ هزینه کند؛ اما شرکت الیت هنوز به نقطه تامین پارکینگ نرسیده است، نکته دیگر این است که ما زمانی می‌توانیم هزینه‌ها را افزایش دهیم و از مردم طلب وجه کنیم که امکاناتی در اختیار آن‌ها بگذاریم؛ نمی‌شود امکانات به مردم ندهیم و در مقابل، مبالغی را از مردم دریافت کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته از الیت ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم که ۸۰ میلیارد تومان آن وصول شده است، اما با افزایش بهای امسال در بودجه، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان آورده شده است، اما با بررسی‌هایی که انجام شده فقط ۱۰۰ میلیارد تومان از آن وصول می‌شود و این یعنی ما فرار پرداخت هزینه پارک حاشیه‌ای داریم؛ بنابراین چرا ما باید یک نارضایتی بزرگ برای مردم ایجاد کنیم و دریافتی هم نداشته باشیم؟

حاجی بگلو تصریح کرد: هر زمان توانستیم ساختار‌ها را درست کنیم، امکانات بدهیم و مردم هم راضی باشند، افزایش هزینه‌ها مورد تایید است، مگر شهرداری صد درصد مخالف رایگان کردن اتوبوس نبود؟ چرا از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده نمی‌کنند؟ مدیر باید درآمدی هم باشد. باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و درآمد کسب کند. چرا تاکنون از ظرفیت‌هایی مثل مباحث مولدسازی و یارانه‌ها که بیان کردیم استفاده نکرده‌اند؟ از زمان مطرح شدن طرح رایگان کردن اتوبوس‌ها تاکنون یک خط ارائه نداده‌اند و قطعا ارائه نخواهند داد.

وی افزود: با اجرای طرح ما، بهای پارک حاشیه‌ای در مجموع بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، به این صورت که برای پارک خودرو‌ها در نیم ساعت اول ۳۶۲ تومان و برای نیم ساعت دوم ۳ هزار و۶۰۰ تومان تعریف کرده‌ایم. بر اساس مصوبه شهرداری به ازای یک ساعت پارک خودرو در حاشیه خیابان مبلغ ۷ هزار و ۲۰۰ تومان از شهروندان دریافت می‌شود، اما در طرح ما این مبلغ به ۳هزار و ۹۶۰ تومان کاهش پیدا می‌کند. براساس مصوبه شهرداری وقتی خودرویی وارد نیم ساعت دوم پارک خود شود، هزینه نیم ساعت اول نیز همان مبلغ ۳ هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: در مشهد و شهرداری یکی از الزامات برای فردی که مغازه تجاری دارد تامین پارکینگ است. اما شهرداری از او پارکینگ نمی‌خواهد و در عوض آن مبلغی را دریافت می‌کند. خود شهرداری و شورای شهر مقصر است. ما از طرفی می‌گوییم که هزینه بهای پارک حاشیه‌ای را افزایش دهیم که تردد خودرو در سطح شهر کمتر باشد و از طرف دیگر به مردم می‌گوییم بساز و پارکینگ هم از تو نمی‌خواهیم.

حاجی بگلو بیان کرد: در شهرداری می‌گفتند اگر طرح رایگان کردن اتوبوس را انجام دهیم با ازدحام جمعیت مواجه می‌شویم؛ به‌عنوان مثال در ایام دهه پایانی صفر ما بیش از سه میلیون زائر داشتیم، اما آیا خللی در خدمات ما که رایگان بود اتفاق افتاد؟ حرف من در طرح رایگان کردن اتوبوس این بود من هم نمی‌گویم رایگان شود، اما شما چه بخواهید چه نخواهید سه سال دیگر رایگان می‌شود.
دلیل من هم این است که آیا ما می‌توانیم در سال دیگر هزینه اتوبوس را ۳ هزار تومان کنیم؟ در سال ۱۳۹۲ مردم ۷۴ درصد از بهای بلیت را پرداخت می‌کردند، اما اکنون ۵ درصد پرداخت می‌کنند. با توجه به تورمی که در کشور حاکم است این ۵ درصد در سال آینده به ۳ درصد می‌رسد و کم کم به صفر خواهد رسید. کجای این طرح توجیه اقتصادی دارد؟

وی گفت: در طرح بعدی ما که رایگان کردن پروانه ساختمانی در مناطق کم‌برخوردار است، در قسمت‌های مشخصی از مناطق کم برخوردار در سال، شهرداری ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان از این محل درآمد دارد. حال چه اشکالی دارد که این مبلغ دریافت نشود؟ اما در ازای آن ساختمان‌سازی شکل می‌گیرد، اشتغال‌زایی و تولید شکل می‌گیرد، بیکاری رفع می‌شود و ساختمان‌هایی که می‌سازند ایمن است. شهرداری ساخته شده تا به مردم خدمات ده نه اینکه فقط از مردم هزینه دریافت کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: با افزایش مبلغ پارک برای یک خودرو، شهروند ما به‌جای پارک خودرو خود در خیابان اصلی در کوچه‌های فرعی پارک می‌کند. در نتیجه این اقدام سرقت افزایش پیدا کرده و امنیت به صفر می‌رسد. ما باید سعی کنیم به فرهنگ‌سازی برسیم. در مناطقی که پیک ترافیک داریم باید اقداماتی اساسی برای رفع دغدغه‌های مردم انجام دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->